Výhody a nevýhody různých cyklistických brzd
Správně fungující brzdy jsou nezbytnou součástí každého jízdního kola. Existuje jich několik typů, z nichž každý má své výhody a nevýhody a používá se na různých typech jízdních kol. V tomto článku si je všechny představíme!
Ondřej Zelený
21/09/2023
Rada
Brzdy můžeme rozdělit do dvou základních skupin: ráfkové a kotoučové. Zatímco klasickými ráfkovými brzdami bývají osazena silniční kola, na horských a gravelových kolech se můžeme stále častěji setkat s brzdami kotoučovými. Oba typy brzd se dají dále dělit podle toho, jak přesně fungují.
Protože brzdy podstatně ovlivňují zážitek z jízdy na kole, zaručují bezpečnost cyklisty a přímo ovlivňují jízdní výkony, je jejich volba zásadní. K nejčastěji využívaným typům patří klasické ráfkové brzdy typu V-brake a kotoučové brzdy. To, jaké brzdy si zvolíte, závisí na vašich preferencích, typu kola, stylu jízdy a na cyklistické disciplíně, které se věnujete. Zatímco u silničních kol oceníte vlastnosti klasických, ráfkových brzd, v terénu vám skvěle poslouží agresivní kotoučové brzdy.
RÁFKOVÉ BRZDY: V-BRAKE / U-BRAKE / CANTILEVER
V dnešní době už se používají spíše na dětských kolech, odrážedlech a levnějších horských kolech. Můžeme se s nimi setkat i na vybraných modelech silničních kol. Fungují tak, že přitlačí gumové brzdové špalíky k ráfku kola. Jde o lehké, cenově dostupné brzdy, které se snadno udržují. Obzvláště při jízdě v nepříznivých podmínkách ale nemusí poskytovat takovou brzdnou sílu jako jiné typy brzd.
Výhody ráfkových brzd: jsou konstrukčně jednodušší, jejich seřízení je velmi snadné, nenáročná péče, nižší cena, malá hmotnost.
Nevýhody ráfkových brzd: časem se opotřebí, může docházet k „probrždění“ ráfku, horší brzdný účinek (především za deště), levnější komponenty mohou vydávat nepříjemný zvuk, špatná průchodnost pláště při zhoršených podmínkách (bahno, sníh, …).
Kotoučové brzdy
Brzdový systém kotoučových brzd využívá kovový rotor připevněný k náboji kola a třmen, který přitlačuje brzdové destičky k rotoru. Zajišťují větší brzdnou sílu než ráfkové brzdy a běžně se vyskytují na horských kolech a některých silničních kolech.
Velkou výhodou kotoučových brzd je, že ani v případě špatného počasí není jejich výkon nijak ovlivněn. Kotoučové brzdy jsou k dostání ve dvou variantách: mechanické a hydraulické.
Mechanické, ovládané lankem, jsou o něco méně účinné, ale levnější a jednodušší na údržbu než hydraulické kotoučové brzdy, k jejichž ovládání slouží hadice s kapalinou. Údržba hydraulických kotoučových brzd je náročnější a dražší, brzdy jsou ale výkonnější a spolehlivé za každého počasí.
MECHANICKÉ KOTOUČOVÉ BRZDY
Místo kapaliny brždění zajišťuje brzdové lanko.
Výhody mechanických kotoučových brzd: jednodušší údržba a servis než u hydraulických brzd, nižší pořizovací cena než u brzd hydraulických.
Nevýhody mechanických kotoučových brzd: menší brzdný účinek než u hydraulických kotoučových brzd, vyšší hmotnost než u ostatních typů brzd, složité seřizování.
HYDRAULICKÉ KOTOUČOVÉ BRZDY
Hydraulické kotoučové brzdy jsou plněny brzdovou kapalinou (minerální olej nebo brzdová kapalina), jejíž stlačování uvádí systém do chodu. Je možné vybírat z různých velikostí kotoučů; pro lepší brzdný účinek a menší přehřívání se používají větší kotouče. Dalo by se tedy říct, že čím těžší jezdec a intenzivnější brždění, tím větší bude mít kotouče.
Výhody hydraulických kotoučových brzd: nejlepší brzdný účinek, ideální dávkování brzdné síly, jednodušší seřizování než u kotoučových mechanických brzd.
Nevýhody hydraulických kotoučových brzd: vyšší hmotnost oproti silničním brzdám, vyšší cena, složitější údržba.
Ať už se rozhodnete pořídit si kolo s ráfkovými či kotoučovými brzdami, je důležité zvolit kvalitní produkt. Brzdy patří k základnímu bezpečnostnímu vybavení každého jízdního kola a jejich stav je klíčový. Pokud si nejste jisti, který typ brzd je pro vaše potřeby nejlepší, poraďte se s mechanikem. Pro zajištění perfektní funkčnosti brzd, a tím i maximální bezpečnosti při jízdě je důležité o brzdy a všechny jejich komponenty pravidelně pečovat a udržovat je.