Jak vybrat kolo

Výběr jízdního kola ve své podstatě není žádná raketová věda. Je zde však několik zásadních faktorů, které rozhodnou o tom, zda se svým výběrem a následným používáním budete spokojeni či nikoliv. Všechno samozřejmě záleží na preferencích každého cyklisty. Proto si v následujícím textu rozebereme jednotlivé kategorie a vy tak přijdete na to, jaké kolo by bylo ideální právě pro vás. Je to kolo gravelové, silniční, nebo snad elektrokolo? Pojďme to zjistit!

Martin Bartoň
10/03/2021
Rada

OBECNÉ ZÁSADY

Úplně první věcí, o které byste měli při výběru nového kola uvažovat, je terén, v jakém se chystáte nejčastěji jezdit. Jsou to asfaltové cesty? Nebo střídáte klasickou silnici se zpevněnými lesními a polními cestami? Nebo snad vaše projížďky vedou přímo do lesa na singletracky a nezpevněné cesty? V dnešní době existuje obrovské množství přírodních i umělých terénů a k nim odpovídajících kol. Ta jsou pak navržená, speciálně upravená a přizpůsobená tak, aby zvládla specifikace daného prostředí.

Druhým klíčovým parametrem je čas. Tedy konkrétně to, jak často kolo používáte, kolik hodin týdně v sedle strávíte a kolik kilometrů tzv. „nakroutíte“. Hned na příkladu vysvětlím, proč je důležité to brát v potaz. Člověk, který vyjede na kole přibližně 5krát za léto na cca 25km výlety s rodinou po lesích a cyklostezkách, se rozhodně nemusí poohlížet po kolu za 50 000 Kč. Proč? Jednoduše proto, že pak by zaplatil až příliš vysokou cenu za kolo, jehož vlastnosti ani plnohodnotně nevyužije. Pořídit si ho pro radost samozřejmě může, ale z čistě racionálního hlediska je to nevýhodné. 

Třetím aspektem výběru kola je tedy i cena. Jak vysokou částku chcete do svého nového společníka investovat? V jedné kategorii jízdních kol totiž vždy existuje více podobných modelů, jejichž cena se odvíjí například od použitého materiálu nebo komponentů, které jsou na kole přítomny. Na závěr je pak důležité už jen vybrat vyhovující velikost. Nyní si již můžeme představit jednotlivé kategorie, do kterých jízdní kola nejčastěji rozdělujeme.

HORSKÁ KOLA

Kategorie horských kol je určena převážně na polní a lesní cesty. Kola jsou vybavena širšími plášti a ve většině případů i odpruženou vidlicí pro lepší adaptaci na terén, držení směru a také kvůli určitému pohodlí. Tato kola můžete samozřejmě využít i na asfaltových cestách, ale tam jsou nevýhodou právě širší pláště, které mají vyšší valivý odpor a tím vás brzdí. K tomuto zpomalování na asfaltkách také přispívá větší odpor vzduchu a samotná váha horského kola, které bývá těžší než kolo trekové nebo silniční. 

Jde o kategorii kol, která je v České republice nejrozšířenější a nejoblíbenější. S cenou kola roste kvalita jednotlivých komponentů, což platí u všech kol. Co kolo dokáže udělat levné, nebo naopak drahé? Jsou to především přehazovačka, brzdy a vidlice. V jaké cenové relaci budete kolo vybírat je čistě na vás, ale mělo by to být přímo úměrné tomu, kolik času na kole budete trávit. Zda vyjedete jednou za 3 týdny na krátký výlet, nebo budete 5x v týdnu projíždět lesy ve vašem okolí. Pokud jste si jisti, že chcete právě horské kolo, s detailnějším výběrem vám může pomoci náš článek Jak vybrat horské kolo

XC KOLA

Jízdní kola v kategorii cross country mají společného jmenovatele, kterým jsou výkon, rychlost, lehkost a ovladatelnost. Všechny tyto vlastnosti je předurčují k využití v závodech cross country, při MTB maratonech nebo jako ideální společníky na traily. Při vývoji kol je mnoho času věnováno geometrii a volbě jednotlivých komponentů. U základních modelů se na výrobu rámů a komponentů kola používá hliník, u vyšších modelů pak karbon, případně i titan. Kola jsou dnes již většinou osazená jednopřevodníkem, vzduchovým odpružením a koly, která jsou kompatibilní s bezdušovými plášti. V této kategorii najdete kola pevná i celoodpružená. Mezi hlavní výhody těch celoodpružených patří vyšší jízdní komfort, snadnější průjezd terénem a nižší riziko defektu zadního kola. Tyto výhody jsou však bohužel vykoupeny vyššími pořizovacími a servisními náklady, vyšší hmotností a tuhostí celého kola.

ALL MOUNTAIN

Jak sám název All mountain napovídá, jedná se o kola, která jsou určena především do kopcovitého terénu a do hor. All mountain kolo využije cyklista, který se na asfalt prakticky nepodívá a jeho největší vášní jsou především přírodní výjezdy a sjezdy nebo singletrekové lokality. Nenechte se ale zmást. Tato kategorie neobsahuje downhillová kola určená přímo na sjezdy. Velký rozdíl je v tom, že na all mountain kole se na kýžený vrchol kopce dostanete vlastními silami, kdežto na sjezdovém kole vám s cestou nahoru většinou pomáhá lanovka. Na sjezdy v bikeparcích musí mít sjezdové kolo podstatně tužší konstrukci a vyšší zdvihy (kolem 200 mm) a tyto parametry all mountain kolo nesplňuje. 

All mountain kola mají většinou celoodpružený rám se zdvihy tlumičů od 140 mm. Oproti XC kolům je posed výrazně vzpřímenější a uvolněnější kvůli vhodné pozici na sjezdy. U All mountain kol se čím dál více objevují varianty s pevným rámem. Výhoda tohoto typu je v první řadě celkově nižší hmotnost kola, dále větší tuhost rámu při výjezdech a nižší nároky na servis například proto, že zde není zadní odpružení a odpadá tak nutnost jeho přepákování apod. Tato kola dokáží být v terénu velice zábavná a jejich pořizovací cena je samozřejmě nižší než u celoodpružené varianty.

ELEKTROKOLA

Speciální sekcí, která v posledních letech zažila velký boom, jsou elektrokola. Ta mohou uživateli díky ulehčení jízdy zajistit příjemnější zážitek. Elektrokola existují ve většině zmíněných kategoriích. Důležitým parametrem u těchto kol je vždy kapacita akumulátoru udávaná ve watthodinách (Wh) či výkon udávaný ve wattech (W). Další důležitý aspekt je točivý moment, který je motor schopen vyvinout. Tento parametr je důležitý zejména u horských kol. Udává se v jednotkách Newtonmetr (Nm) a je rozhodující hlavně v tom, jestli prudké stoupání vyjedete či nikoliv. V dnešní době se můžete setkat se dvěma typy motoru: s motorem v zadním náboji kola a se středovým motorem. Každý má samozřejmě své výhody i nevýhody. Motor v zadním kole je cenově dostupnější a umožňuje i jízdu bez asistence motoru. Jeho nevýhodou však je vyšší hmotnost zadního kola a absence torzního snímače. Středový motor naopak tento snímač má a díky němu je asistence plynulá a přirozená. Další výhodou středového motoru je centralizace hmotnosti na střed kola. Díky tomu je dobře ovladatelné i v terénu. Motor je také velice tichý a díky své efektivitě nabízí dostatek výkonu či dlouhý dojezd.

SILNIČNÍ KOLA

Při výběru silničního kola je důležité zodpovědět si několik následujících bodů. Jak často a jak intenzivně budete jezdit? Jaký je stav silnic, po kterých se budete nejčastěji pohybovat? Kolik kilometrů na kole plánujete ujet: je to 50, 100, nebo i více než 100 km za jednu vyjížďku? Chystáte se někdy na kole i závodit? Pokud ano, jaké jsou vaše ambice – osobní časový rekord, vítězství, nebo jen účast? Odpovědi na tyto otázky by vás měli nasměrovat k tomu správnému silničnímu kolu. Pokud jste pro tento typ již rozhodnuti, podívejte se na náš článek Jak vybrat silniční kolo, kde se dozvíte podrobnější informace.

Kategorie silničních kol v sobě zahrnuje velmi široký způsob využití. Od ostatních kol se liší především úzkými plášti nebo galuskami a zahnutými řídítky. Tato kola jsou primárně určena na jízdu po asfaltu nebo jiném hladkém povrchu. Díky tomu na takovém kole můžete jet rychleji než na kole horském. Zahnutá řídítka na silničním kole nabízejí možnost měnit 3 jízdní pozice. Ruce můžete mít na řídítkách, na pákách, nebo na spodní části řídítek pro maximálně aerodynamickou pozici. 

Levnější modely mají většinou ocelový nebo hliníkový rám a základní řadicí a brzdovou sadu. Důraz je u nich kladen zejména na komfortní posed, pohodlnou jízdu a bezpečnost. Jejich hmotnost dosahuje přibližně 10–11 kg. S posunem do vyšší kategorie se na kolech objevují kvalitnější komponentová osazení, konkrétně řadicí a brzdová sada Shimano 105 nebo lehčí a tužší hliníková kola. O další stupínek výš se setkáme s koly, jejichž rámy jsou vyrobené z karbonu. Tyto rámy jsou podstatně lehčí než ty z oceli nebo hliníku a současně dokážou být i tužší, takže přenos energie ze šlapání na zadní kolo je mnohem efektivnější. Tyto rámy také lépe pohlcují vibrace. V nejvyšší, cenově nejnáročnější kategorii mají kola již výhradně karbonové rámy a prémiové osazení nejvyšší řady Shimano nebo SRAM. Výjimkou zde není ani elektronické řazení. Váha těchto kol se díky použitým materiálům pohybuje jen kolem 6–7 kg.

TREKOVÁ KOLA

Treková kola jsou určena především na cykloturistiku. Rám je navržen pro maximální pohodlí při dlouhých několikahodinových vyjížďkách nebo až několikadenních výletech či expedicích. Je kratší, aby umožňoval bezproblémový vzpřímený posed, a zároveň nabízí dostatek prostoru na upevnění veškerého příslušenství, jako jsou blatníky, nosiče, brašny apod. Treková kola mají většinou 28’’ kola s plášti o rozměrech 700×38 mm. Nabídka v této kategorii je opravdu široká a existuje mnoho u kombinací. Některá kola disponují pevnou a některá naopak odpruženou vidlicí. Stejné je to s převodovým ústrojím, které se u těchto kol nabízí ve variantě s troj-, dvoj- i jednopřevodníkem. Výběr brzdového systému je také velmi široký – můžete volit mezi klasickými ráfkovými V-brzdami, mechanickými kotouči nebo hydraulickými brzdami.

MĚSTSKÁ A SKLÁDACÍ KOLA

Městská kola jsou primárně využívána čistě jako dopravní prostředek na přesun z bodu A do bodu B. Lidé je nejčastěji využívají na cesty do školy, do práce nebo třeba na nákupy. Kola jsou proto stavěna co nejpohodlněji vzhledem k oděvu, v jakém se na nich jezdí – v džínách, sukni apod. Předpokládá se, že uživatelé jezdí spíše po asfaltových cestách proto jsou na kolech větší kola s úzkými plášti. Kola bývají uzpůsobena na montáž předního košíku a zadního nosiče. Díky blatníkům a osvětlení na dynamo, jímž je většina městských kol vybavena, není problém využívat kolo na přesuny po městě v jakémkoliv počasí a jakoukoliv denní dobu. 

Skládací kola jsou podobně jako ta městská určena především na funkční přesuny po asfaltových cestách, takže se u nich také setkáme s úzkými plášti, aby jízda byla co nejsnadnější. Skládací kolo je většinou osazeno 20’’ koly, a proto se nejčastěji využívá na kratší vzdálenosti a v kombinaci s jinými dopravními prostředky. Delší jízda na tomto kole je náročnější než třeba u městského kola. Výhodou skládacích kol je jejich kompaktnost, tedy složení a uložení do menšího prostoru. To se hodí například při cestách vlakem, autobusem nebo jakýmkoliv jiným dopravním prostředkem, kdy si kolo můžete lehce složit a pohodlně se přepravit hromadnou dopravou.

GRAVELOVÁ KOLA

Pokud hledáte obojživelné kolo, které pěkně sviští po silnici, ale nebojí se ani lehkého terénu v podobě polňačky nebo lesních cest a i na štěrku je jako doma, pak je pro vás gravelové kolo ideální volbou. Tato kola, přezdívaná také „štěrkolety“, se za poslední roky stala velkým fenoménem. Mnozí je považují za znovuzrození cyklokrosu a je pravda, že v určitém ohledu jsou si tato kola velmi podobná. Na první pohled připomínají cyklokrosová a gravelová kola kolo silniční. Typickými rysy jsou zahnutá řídítka, 28’’ kola a geometrie rámu laděná více do aerodynamického posedu. To je ale zhruba všechno, co mají tyto dvě skupiny společné. 

Proč vlastně chtít zrovna gravel kolo? Tato kola reprezentují svobodu, lehkost, skvělou ovladatelnost a vyšší rychlost v lehkém terénu. Nemusíte vůbec přemýšlet, kde je dobrý asfalt, nebo hledat jen hezké lesní cesty. Gravel bike zvládne téměř vše. Hlavní předností těchto kol je speciálně konstruovaný rám s pohodovou geometrií a možností osadit kola plášti větší šířky. Zpravidla se jedná o pláště velikosti 700×38C–45C. U některých modelů můžete najít i variantu 650×45C, zde se jedná o rozměr 27,5’’. Výhodou této varianty je, že díky menším kolům můžete na stejném rámu použít širší pneumatiky. Přizpůsobené jsou u těchto kol samozřejmě i převody. Na gravel kole najdete kompaktní dvojpřevodníky pro rychlé přesuny po asfaltové silnici, ale i jednopřevodníky převzaté z horských kol. Díky těmto vlastnostem a parametrům jsou gravel kola ve velké oblibě a jsou brána nejen jako prostředek na dobrodružné cestování, ale i jako každodenní společník na cesty do práce.

A tímto typem již zakončujeme naše putování po kategoriích jízdních kol. Doufám, že toto letmé přiblížení vám při výběru vašeho budoucího společníka na cesty bude k užitku a pomůže vám zorientovat se v široké nabídce, která je postupem času stále větší a rozmanitější. Pokud již máte vybrané kolo, ale nevíte si rady s další výbavou, můžete se podívat na články mého kolegy Jak vybrat cyklistickou přilbu nebo Jak vybrat cyklistické tretry. Tak cyklistické sezoně zdar!