Jak vybrat kajak
Vodácký sport a vodní turistika je mezi českými sportovci na špičce popularity mezi vodními sporty. Téměř každý vyrazil alespoň jednou v životě „na vodu“ a v naprosté většině se tam každoročně rád vrací. Na našich i zahraničních řekách je však většinou jako prostředek dopravy k vidění buď kanoe nebo raft. Ovšem k těmto tradičním plavidlům se přidává v poslední době stále častěji kajak. Klasické kajaky jsou uzavřené lodě, ve kterých se sedí. Verze kajaků původně určena pro moře je však otevřená a může tak být perfektní a bezpečnou alternativou. V tomto článku vám poradím, jak si správně kajak vybrat a na co nezapomenout.
TA SPRÁVNÁ LOĎ
Ještě předtím, než se podíváme na jednotlivé aspekty výběru kajaku, je potřeba podívat se na rozdíly mezi jednotlivými plavidly, abychom věděli, jestli je kajak vlastně to, co hledáme. Při výběru lodě je důležité si říct, na co ji budete používat a kde s ní budete jezdit nejčastěji. Jak už jsem zmínila v úvodu, pro vodní turistiku existují tři nejznámější a základní typy:
Raft – Rafty jsou vždy nafukovací a ze všech tří typů lodí největší, nejstabilnější, ale nejméně obratné. Posádku raftu tvoří z pravidla čtyři až osm lidí, kteří ovládají loď pod vedením nejzkušenějšího člena (tzv. zadáka). Ten také udává směr. Jejich obrovskou výhodou je právě jejich stabilita, takže je to častá volba pro úplné začátečníky, kteří se vydávají na svojí první vodu. Vyhledávaný je také vodáky, kteří si nejsou jisti v kanoi nebo kajaku. Raft je sice velmi stabilní loď, ale není nepřevratitelná. I na raftu se můžete „cvaknout“ a nelze zapomínat na fakt, že i u tohoto sportu je vždy na prvním místě bezpečnost posádky!
Kanoe – Kanoe je říční loď, která je oproti raftu užší a mívá ploché dno. Jsou mnohem více vratké než rafty a posádku tvoří zpravidla 2 členové – „kormidelník“ vzadu a „háček“ vpředu. Kormidelník, stejně jako na raftu, loď řídí a háček je „motor“ plavidla. Dělají se, podobně jako kajaky, v nafukovací a pevné verzi. Kanoe je asi nejběžnějším plavidlem, které můžete na českých tocích vidět. Pádluje se zde jednolistým pádlem s hruškou pro pevnější úchop na konci pádla. V kanoi se může na klidné vodě sedět, na té divočejší posádka zaklekne pod sedátko a může si připoutat nohy nad kolenem speciálními popruhy, které umožňují větší výklon z lodi v peřejích a vlnách. V závodních disciplínách se klečí. Mezi nejznámější kanoe patří Pálava, Yukon a Baraka, které jsou nejčastěji vidět v půjčovnách a na řekách.
Kajak – Klasické plastové kajaky jsou ze všech plavidel nejmenší a nejobratnější, ale zároveň jsou náročnější na zkušenost s pádlováním. Nopak nafukovací kajaky jsou dlouhé, široké, pohodlné, stabilní a umožňují rychlý transport. Posádku kajaku tvoří 1 člověk, existují však kajaky větší pro 2 až 3 lidi. Nejprve si ale řekněme něco o kajaku klasickém, plastovém, tak, jak je asi nejznámější. Kajaky se vyrábí z pevného materiálu, aby odolaly nárazům na ostré kameny na divoké vodě, nebo v moři. Základní materiál pro výrobu je plast, ale vyrábí se i závodní verze například z laminátu. Loď má tvar banánu. Klasické zakřivení, kdy je špička i záď lodi dost výrazně nad hladinou a dno je do oblouku. Do kajaku se usedá vrchem do otvoru, který je zakončen límcem do kola. Tento límec slouží pro zachycení špric deky, neboli šprajdy, která brání zatékání vody do kajaku a tím tak jeho potopení. Kajaky můžou být v několika délkách a tvarech, v závislosti na tom, co chcete s kajakem jezdit, bývají 100 až 400cm dlouhé s výtlakem do 100 do 300 l. Platí základní pravidlo, že čím delší a užší loď, tím je rychlejší a více vratká, čím kratší a širší, tím je stabilnější, ale pomalejší. Na kajaku se vždy pádluje dvoulistým pádlem, které se v ruce přetáčí.
TYPY KAJAKŮ
Specifikování typů kajaků je poněkud složité a rozsáhlé, přesto se dá alespoň částečně zobecnit několik nejznámějších variant.
Creek kajak – Creekovka je loď určená na rychlejší tok, dají se s ní sjíždět i větší spády a extrémní kajakáři na něm sjedou i vodopády. Bývají malé a velmi obratné, s klasickým „banánovým“ tvarem. Zvednutá špička je výrazná a umožňuje dobré vynoření z vody, dobře se s touto lodí eskymuje. Je to asi nejznámější verze kajaků, které jsou k vidění.
Rodeo kajak – Rodeovky jsou malinké kajaky, často jen metr až dva dlouhé, nemají klasickou špičku a záď, mají ploché dno a jezdí se s nimi na místě, jsou určené na triky ve vlně, zkušení kajakáři na něm udělají i salto a další akrobatické kousky.
Playboat – Kombinace creekovky a rodea. Jsou hravé, umožňují pilovat techniku.
Slalom – Slalomové kajaky jsou dlouhé a úzké, velmi obratné, ale zároveň vratké. K jejich ovládání je zapotřebí perfektní znalost plavidla a dobrá fyzická kondice.
Sea kajak – Kajaky určené na moře. Má hodně místa na uložení bagáže, jsou velmi rychlé a usnadňují průjezd vlnami. Na rozdíl od všech ostatních kajaků se tyto lodě vyrábí i pro 2 až 3 osoby.
NAFUKOVACÍ NEBO PEVNÝ KAJAK
Pokud sháníte loď, na které si užijete zábavu na divoké vodě (označují se „ WW“ z anglického White water, I až VI, úroveň je 1 až 6 ) a chcete být v kajaku sami, doporučuji pevný kajak. Na pevném kajaku sjedete úroveň II až úroveň VI, která je ale určena pouze pro profesionály, voda na úrovni WWVI je až na hranici toho, co je člověk schopný na řece sjet. Na plastovém kajaku si užijete hravost, vyzkoušíte eskymáky, projedete i složité, kamenné úseky, kam se nafukovací plavidlo nemusí dostat. Pokud kajak pořizujete, musíte myslet ale na to, že plastové kajaky jsou dost velké a je potřeba mít místo, kam je uskladnit. Běžná délka kajaku je 200-350 cm, váha přes 20 kg a taková loď se nevejde jen tak do obalu do sklepa. Navíc je potřeba pořídit nosiče na auto a systém na uchycení lodě, což zvyšuje finanční nákladnost a částky za takové doplňky pouze na transport a uchycení jsou často i desetitisícové.
Pokud chcete jezdit na našich českých řekách a často se přesouváte autem či vlakem, může být vhodnou variantou nafukovací kajak. Tyto lodě jsou vhodné jak na klidnou, tak i divočejší vodu (do WWII-WWIII, pokud je loď na tuto obtížnost stavěná), ať už se jedná o řeku či moře. Mají otevřenou palubu a nízké posedy, které jsou „schované“ za bočními komorami lodě. Ačkoli jsou tyto lodě nafukovací, materiály, ze kterých jsou vyrobené, jsou velice odolné a jen tak se neprotrhnou. A pokud přece, většina kanoí a kajaků na vodní turistiku má více než 2 komory a tak po dobu nezbytně nutnou budete schopni plout i bez jedné komory. Co je ale nezbytným doplňkem, je náhradní pumpa v lodi a určitě bych do bagáže přibalila i opravnou sadu na kajaky.
Nafukovací kajaky jsou většinou určené pro 2 až 3 osoby a tak jsou ideální na rodinné výlety nebo vyjížďky s kamarády. V nafukovací lodi se nemusíte bát mít i 2 děti, pohon zajišťují opět zadák a háček vpředu. Velikost a šíře kajaku je zárukou stability a snadného ovládaní, na druhou stranu jsou ale méně obratné a pomalejší, než kajaky pevné. Nafukovací lodě mívají délku i ke 4 m a šíři okolo 1 m. Jejich stabilita je ale činí ideálními loděmi na vodní turistiku, kde se střídají podmínky – občas peřejky, občas „volej“ (dlouhý rovný a pomalý úsek řeky), občas nějaká ta překážka. Sezení v nafukovací lodi je velmi pohodlné, posádka má dost místa jak na nohy, tak na bagáž, která se většinou umisťuje za pomoci gumicuků na přídi nebo na zádi lodě. Velká výhoda nafukovací lodě je transportní vak, kam se dá loď složit, který pak svými rozměry bývá okolo 100 × 80 × 40 cm s váhou kolem 20 kg.
CO JE JEŠTĚ POTŘEBA?
Bezpečnost na prvním místě! Vodácký sport oproti naší, české, představě bývá velmi nebezpečný a zrádný. Bohužel, v našich končinách každoročně utone několik lidí při sjíždění řek, většinou právě kvůli podcenění bezpečnosti. Vždy je potřeba znát terén, jakým pojedu. Některá zákoutí řek, která se zdají neškodná, mohou skrývat nebezpečné sifony a podobné úkazy, jezy se mohou zdát malé, ale pod vodou jsou válce, které mohou i pro zkušené vodáky představovat nebezpečí. Pokud plánujete sjíždět řeku, doporučila bych vždy vyrazit společně alespoň 3 lodě, aby si posádky mohly pomoci se záchranou z divoké vody. Pokud si vodák není jistý, co ho čeká za zatáčkou, vždy z lodi vystoupí a jde se podívat. Je potřeba umět číst vodácké značky na tocích. Je jez sjízdný? Není tam válec? Velký spád? Je tedy nutné mít vybavení, které nám s bezpečností na vodě může pomoci a často i zachrání život.
Pádlo – Bez pádel to nejde. Pádla jsou dostupná v několika délkách, materiálech a tvarech, jen samotný výběr pádla by vydal za samotný článek. Pro začátek stačí obyčejné, plastové, které je odolné a vydrží nárazy na kameny a listy jsou symetrické, tzn. pádlo není orientované na stranu, ale je univerzální. Pádla na kajak mají vždy list na obou stranách žerdě, která je většinou duralová (začátečníci) a listy mohou, ale nemusí být v určitém úhlu. U základních pádel se dá pádlo pootočit, nastavit a vyzkoušet tak z několika možností. Většina trochu zkušenějších jezdců si kupuje pádlo v úhlu, jaký je jim nejpohodlnější a orientované na jejich dominantní stranu – kvalitnější pádla se dělají jak pro praváky, tak pro leváky. Zpravidla platí, že na nafukovací kajak se pořizuje pádlo delší než na pevný, kvůli šíři lodě. Pádlo na kajak by mělo být dlouhé přibližně k zápěstí natažené ruky nad hlavou, tzn. přibližně o 20 až 30 cm delší, než je výška postavy. Na nafukovací loď je pak ještě asi o 10 cm prodloužené. Velmi záleží na lodi a stylu pádlování kajakáře.
Záchranná vesta – Na vodu, ať už divokou, nebo i volej je vždy nutné mít vestu. Na klidnou vodu stačí plovací, od WWII už s větším výtlakem. Cvaknutí v divokých peřejích v často ledové vodě kolm 4 °C se velmi rychle mění na boj o život, takže opravdu kvalitní záchranná vesta je na místě. Je také dobré mít na vestě pěnové výztuhy na bocích, které chrání tělo proti úderu o kameny. Vesty mívají i kapsy na hydrovaky a na další vybavení. Vesta musí být vždy dotažena jak tělovými, tak ramenními popruhy. Dobré je mít na přední části vesty karabinu, do které jde přichytit házečka (více informací níže).
Helma – Na vodu je potřeba si také vždy pořídit helmu určenou pro vodácký sport či jiné vodní sporty. Helma je důležitá při pádech z lodi, chrání hlavu před úderem o kameny, případně před úderem samotné lodě či pádla. Helmy jsou dělané tak, aby nenasákly vodu, byly co nejlehčí a zároveň dobře chránily hlavu.
Házečka – Pro sjezdy na vodě WWII a výš by vždy měla mít každá posádka svoji házečku – pytlíček, ve kterém je stočené lano a slouží k záchraně z peřejí a divoké vody, kdy může být zachraňovaný velmi vyčerpaný.
Ploutev/flosna – Na nafukovací kajaky se přidává dospodu lodě flosnička, která lépe drží směr kajaku. Vždy se dá i vyndat z lodi, pokud projíždíte mělčinou. Flosna je často první věc, co se na nafukovací lodi zničí, dá se ale vždy dokoupit jako díl a stojí cca 100-200 Kč.
Šprajda – Speciální neoprenová „sukýnka“, kterou se do pevného kajaku zavřete, brání zatečení vody do paluby.
Pumpa – Na nafukovací kajak je nezbytná pumpa s potřebným tlakem. Je vždy dobré mít pumpu v lodi i při výletu, protože vzduch se roztahuje a smršťuje vzhledem k teplotě vzduchu a vody. Navíc se může špatně zavřít některý z ventilů a pohroma je na světě.
Vodotěsný vak – Na vodu je vždy dobré mít vodotěsný vak na drobnosti. V případě, že se ,,cvaknete”, citlivé věci jako telefon, peněženka, doklady nebo náhradní oblečení nepřijde do kontaktu s vodou. Můžete zvolit malý vak na drobnosti nebo velký vak, kam uskladníte celou svou bagáž.
To by bylo asi tak vše. Závěrem vám chci popřát šťastnou ruku při výběru správného kajaku nebo jiného plavidla. Na vodě, ať už klidné nebo divoké, se dá zažít spousta jedinečných momentů. Vaše zážitky pak ještě umocní kvalitní a správně vybrané vybavení a nepodcenění bezpečnosti. Užijte si vodu a třeba na sebe někdy narazíme, buď v naší prodejně v Mladé Boleslavi a nebo někde na vodě. Tak ,AHOOOJ”, vodáci.