Jak vybrat horské kolo
Horská cyklistika si už mnoho let drží pozici nejoblíbenějšího českého sportu. Naprostá většina z nás s prvním sluníčkem usedá na sedlo a vydává se ukrajovat kilometry na dvou kolech, ať už jako rekreační cyklista v pohodovém tempu nebo s vidinou náročného stoupání či technických úseků sportovního zaměření. V tomto článku se blíže podíváme na výběr horského kola, tedy hlavního parťáka pro vaše vyjížďky. Pokud zvolíte správně, bude pro vás cyklistika radostí a příjemným zážitkem. Jestli zvolíte špatně, může se váš cyklovýlet stát celodenním trápením. Pojďme se tedy zaměřit na hlavní parametry, které je potřeba pohlídat.
JE TO CELKEM VĚDA
V posledních letech se stává z výběru sportovního náčiní celkem věda. Neustále se objevují nové materiály, které jsou lepší než ty předešlé, přibývá výzkumů ohledně funkcí, potřeb, chování, úspory energie, stravování a mnoho dalších. Horské kolo je velice technická záležitost a proto je potřeba nalézt vždy to ideální pro vaše potřeby.
V nabídce kol naleznete modely pro úplné začátečníky či rekreační cyklisty na krátké rodinné vyjížďky v pohodovém tempu po nenáročném povrchu, ale také kola, která vás podrží v nejnáročnějších technických úsecích a kde ani jeden joule nepadne na zmar. Ať už jsou vaše potřeby jakékoliv, je potřeba se podívat na následující parametry. Jsou to: velikost kol, materiál, odpružení a typ brzd.
VELIKOST KOL
Velikost kol se udává v palcích (”) a tato hodnota nám říká, jaký je rozměr kola v jeho průměru. Jeden palec je přibližně 2,54 cm. V nabídce jsou modely s průměrem 26”, 27,5” a 29”. Nyní si můžeme představit výhody a nevýhody jednotlivých průměrů.
Průměr 26“ – tento průměr už je spíše hudbou minulosti. V současnosti se používá spíše u dětských kol nebo u kol nejmenších velikostí. Jejich výhodou je snazší zrychlení, jelikož je kolo menší, lze ho snáze ,,roztočit”. Nevýhody však poznáte na delších rovných úsecích, kde se v porovnání s ostatními průměry docela nadřete. Zároveň také není nejvhodnější v případě překonávání překážek jako jsou například kameny nebo klády.
Průměr 27,5” – kola tohoto průměru jsou kompromisem mezi 26” a 29”. Zachovávají si hodně z ovladatelnosti a zrychlení menších kol, a zároveň překonávání překážek nebo jízda po rovině nejsou tak namáhavé. Pokud do teď nevíte kam přesně máte v plánu kolo brát a hledáte něco univerzálního, doporučuji zvolit právě tento průměr.
Průměr 29” – tato kola, díky své velikosti, velice snadno překonávají překážky. V momentě, kdy je na rovině rozjedete, jste schopni vyvinout větší rychlost s menším úsilím oproti 26” a 27,5”. Trochu ovšem klesá ovladatelnost a také cena bývá většinou o trochu vyšší. Tato velikost kol si v poslední době velice snadno a rychle získává své fanoušky.
MATERIÁL
Zde se objevuje několik základních materiálů, ze kterých se kola vyrábějí. Jejich volba opět závisí na vašich cyklistických cílech a očekávání.
Ocelový rám – Výhodou ocelových kol je jejich odolnost, proto se používají na výrobu dětských kol, u kterých každý rodič tuto vlastnost jistě ocení. Nevýhodou je, v porovnání s ostatními materiály, podstatně vyšší hmotnost. Nutno říci, že pro mnoho cyklistů je ocelový rám srdeční záležitostí a vyhledávají ho i za cenu vyšší hmotnosti. Ocel také dokáže trochu lépe absorbovat nerovnosti než hliník. Existují i speciální ocelové rámy, kde i hmotnost není tak velká. Tato kola jsou však většinou velice drahá.
Hliníkový rám – hliník je v současnosti nejoblíbenějším materiálem pro rekreační cyklistiku, ale uspokojí i začínajícího závodníka. V porovnání s ocelí je mnohem lehčí. Odolnost sice není taková jako u oceli, ale i tam toho hliníkový rám snese opravdu hodně. Nutno říci, že v porovnání s karbonovým rámem je i cenovka daleko přijatelnější.
Karbonový rám – hlavní dominantou karbonu je jeho minimální hmotnost. Oproti hliníku je rozdíl skutečně znatelný. Další výhodou je jeho tuhost, díky které se naprostá většina vaší energie přenese do pedálů a vy tak neztrácíte na efektivitě. Tento aspekt vám může přinést o pár desítek vteřin lepší čas v závodě nebo při tréninku. Co se týče nevýhod, zde bych rád zmínil jeho vyšší pořizovací cenu a také křehkost. S karbonem se setkáme v pokročilé horské cyklistice a také na závodním poli.
ODPRUŽENÍ
Prakticky každé sportovní horské kolo disponuje odpružením. To tlumí otřesy způsobené nerovností terénu tak, aby se jen minimálně přenášely na vaše ruce či do celého těla. Vás pak ruce nebudou tolik bolet, ale zároveň neztrácíte kontrolu nad strojem.
Pevný rám s odpruženou vidlicí – Tato kola jsou oproti celoodpruženým kolům lehčí a ideální pro rekreačního cyklistu či pro jezdce, který se převážně pohybuje po stezkách a polních cestách. Odpružení je řešeno pomocí pružinové nebo vzduchové vidlice, přičemž pružinová je ekonomičtější varianta, která však přináší jistá omezení oproti vzduchové vidlici, kde je chod naprosto plynulý a citlivější. Zároveň si také lze u vzduchovky nastavit různé rychlosti zdvihu, což je funkce, kterou ocení zkušení cyklisté.
Celoopružená kola – Neboli ,,celopéra”, jsou kola, která kromě přední vidlice mají také tlumení v zadní části pod sedlem. Díky tomu dochází k perfektnímu odtlumení celého těla, takže jízda je pohodlnější a plynulejší. Kolo také snadněji překonává nerovnosti. Sice jsou díky mechanismu zadního tlumení těžší, ale v případě, že jezdíte mimo stezky a v terénu, tuto funkci určitě oceníte.
BRZDY
Systém brždění může mít zásadní vliv na ovladatelnost kola, ale také na bezpečnost jízdy. Opět je tedy důležité uvědomit si, kam se budeme vydávat na vyjížďky.
Čelisťové brzdy – neboli také v-brakes jsou snadno ovladatelné brzdy, kdy dva brzdné špalíky svým třením o ráfek kola brzdí jeho otáčky. Tyto brzdy jsou používány u rekreačních sportovních kol, protože jejich výkonnost rychle klesá, pokud přijdou do kontaktu s vodou nebo bahnem. Brzdná dráha se tak prodlužuje a v případě, že potřebujete rychle reagovat, může být jejich výkon nedostatečný. Výhodou je však cenová dostupnost.
Mechanické kotoučové brzdy – oproti v-brakes jsou plně funkční i ve vlhkém a bahnitém terénu. K brždění dochází díky tření speciálních destiček o kotouč,, který je připevněný k ose kola. Jedná se o výkonnější systém brždění než v-brakes.
Hydraulické kotoučové brzdy – tyto brzdy fungují stejně jako mechanické kotoučové brzdy, avšak s tím rozdílem, že se o stlačení brzdových pístů nestará ocelové lanko, ale speciální minerální olej nebo brzdová kapalina. Podobný princip brzdění můžeme nalézt například u auta nebo motorky. Je to jednoznačně nejvýkonnější systém brzd, lze v pohodě brzdit pomocí dvou prstů a vy tak máte kolo neustále pod kontrolou. Avšak s tím jde i cena trochu výše. Nutno také podotknout, že tyto brzdy vyžadují pravidelnou údržbu a péči.
VELIKOST RÁMU
Nyní jsme si představili důležité parametry, na které koukat při výběru horského kola. Pokud jste si vybrali váš model, je potřeba také správně určit jeho velikost. Každé kolo má několik velikostí rámu a je opravdu důležité vybrat si tu správnou. Ve většině případů se dá řídit tabulkou velikostí přímo od výrobce, kde naleznete ideální velikost rámu podle vaší výšky. Já bych vám však doporučil, pokud máte tu možnost, vždy se na kolo posadit a zkusit si ho projet. Můžete mít atypickou postavu, kratší ruce, delší nohy a najednou se vymykáte z tabulek. Vyzkoušením dvou nebo více velikostí docílíme toho, že nám vybrané kolo sedne. Po té se už dají nastavit další parametry jako výška a délka sedla, zvednutí představce a další.
Vždy byste měli v prodejně narazit na zkušený personál z řad cyklistů, který vám nejen dokáže poradit s výběrem, ale také přidá doporučení ohledně údržby a servisu či poradí pár vychytávek. Pokud by vás zajímalo, jaké nejnutnější vybavení je důležité mít s sebou na kolo, podívejte se na článek mého kolegy Kristiana Co s sebou do batohu na kolo. Přeji vám šťastnou ruku při výběru a spoustu radostných kilometrů v sedle.