Jak vybrat cyklistické tretry

Cyklistické tretry jsou velice důležitou výbavou každého sportovního cyklisty. Je to místo, kde dochází ke kontaktu jezdce s kolem a zároveň k přenosu energie z nohou a celého těla do stroje. K tomu, aby byl přenos co nejlepší a nejefektivnější je potřeba mít to správné cyklistické obutí. Připravil jsem pro vás stručný návod, jak si správně vybrat tretry, a to na základě hlavních parametrů, tedy typu, systému zapínání, tuhosti podrážky a kompatibility. Nakonec vám ještě poradím, jak správně vybrat vhodnou velikost tak, aby vám boty pěkně sedly, netlačily a vy jste si tak mohli vaší cyklistickou vyjížďku či trénink pořádně užít.

Jan Blažek
19/01/2021
Rada

TYP TRETER

Při výběru cyklistických treter je velmi důležité uvědomit si, pro jaké účely budou používány. Pokud zvolíte správně, tak vám tretry nejen zpříjemní jízdu na kole, ale také ujedete větší vzdálenost díky použití nášlapných pedálů, a to při stejném vynaložení sil.

Cyklistické tretry můžeme rozdělit do tří kategorií: tretry pro rekreační cyklistiku, MTB tretry a silniční tretry.

Tretry pro rekreační cyklistiku – Nijak zásadně se neliší od klasické turistické obuvi. Hlavní výhodou těchto treter je hybridní podrážka, která je uzpůsobená jak pro chůzi, tak pro jízdu na kole. Můžete tedy klidně během výletu přerušit jízdu na kole a dále pohodlně pokračovat pěšky. Dalším znakem je utahování pomocí tkaniček. Ve většině případů jsou tretry kompatibilní s nášlapným systémem a záleží na vás, jestli tuto možnost využijete nebo ne.

MTB tretryJsou primárně určené na horská kola a mají podrážku se vzorkem pro případ, že by bylo nutné neprůjezdnou část terénu překonat pěšky. Nehodí se však pro delší chůzi, protože  MTB tretry jsou mnohem pevnější než tretry pro rekreační cyklistiku. Svrchní část je vyrobena z odolnějších materiálů, aby nedocházelo k poškození při jízdě v terénu. Kompatibilita s nášlapným systémem je samozřejmostí. Nedoporučuji MTB tretry používat bez tohoto systému. V kombinaci s klasickými pedály je jízda velmi obtížná.

Silniční tretryTretry určené pro silniční cyklistiku. Mají hladkou podrážku, která je přizpůsobena pouze na velmi krátké pěší přesuny do 100 metrů. Jejich hlavními vlastnostmi jsou nízká hmotnost, výborné odvětrání a tuhá podrážka. Nehodí se pro použití v terénu. Také u těchto treter je zajištěna kompatibilita s nášlapným systémem.

SYSTÉM UTAHOVÁNÍ

Tkaničky – Jsou nejčastěji používané u treter pro rekreační cyklistiku, ale můžeme se s nimi setkat i na ostatních typech cyklistických bot. Výhodou tkaniček je dobrá kontrola nad utažením v jednotlivých oblastech nohy a jednoduchá výměna při poškození. Nelze opomenout také nízkou cenu. Nevýhodou je možnost zachycení tkaničky v terénu, například o větev.

Suchý zip – Jednoduché a rychlé utažení tretry. V závislosti na modelu bot se odvíjí počet suchých zipů nebo kombinace suchého zipu s přezkou. Čím více je utahovacích prvků, tím snadněji lze docílit požadovaného komfortu a síly utažení. Mezi výhody patří úprava utažení za jízdy a menší riziko zachycení o předmět v terénu. Nevýhodou je složitější výměna v případě opotřebení.

Atop/Boa – Systém utahování využívá slabého ocelového nebo plastového lanka. K utažení nebo povolení dochází otáčením kolečka, na kterém je navinuté lanko a dále prochází přes body na tretře, kde je uchyceno. Tím dochází k dokonalému utažení tretry na noze. Tento systém můžeme najít na vyšších modelech treter, které jsou většinou určené pro velmi intenzivní nebo závodní použití. Je zde nutné počítat s vyšší cenou nejen kvůli použitým materiálům, ale také náročnější konstrukci.

TUHOST PODRÁŽKY

Obecně lze říci, že tuhost podrážky stoupá úměrně v závislosti na výkonnostní kategorii, do které jsou tretry zařazeny. Čím vyšší je tuhost podrážky, tím menší je ztráta v přenosu síly na pedál.

U základních modelů treter se setkáme nejčastěji s pryžovou podrážkou, která je měkká a zajišťuje dostatečný komfort a možnost chůze. Přenos do pedálů však není dokonalý a nedoporučuji je pro sportovní cyklistiku. 

Ve střední kategorii treter se již můžeme setkat s tvrzenými plasty a vyztužením za pomoci různých vláken. V těchto tretrách je již chůze obtížnější, ale jízda na kole mnohem efektivnější. Jedná se o perfektní kompromis mezi pohodlím a přenosem energie do pedálů.

Poslední kategorií cyklistických bot jsou sportovní a závodní modely treter, které využívají karbonovou podrážku, která je velmi tuhá a zároveň lehká. Chůze v těchto botách je obtížná a nepohodlná, ale jízdní vlastnosti jsou perfektní. Přenos energie do kola je bezkonkurenční. Je nutno podotknout, že cenově se jedná o nejdražší kategorii treter, ovšem pro sportovní cyklisty je to nepostradatelný společník během tréninků i závodů.

KOMPATIBILITA S nÁŠLAPNÝMI SYSTÉMY

Na trhu dnes převažují především dva nášlapné systémy. Je důležité dávat pozor při volbě treter, jelikož je potřeba hlídat právě kompatibilitu s pedály. Volba však není nikterak náročná a oba systémy od sebe lehko rozeznáte. 

MTB – Systém pro horská kola se vyznačuje upevněním kufru (část, která se připevňuje k botě) k tretře dvěma šrouby. Tento systém by měl být na všech tretrách různých výrobců ucelený. Nejčastější je označení ,,SPD”.

Silniční – Na základních modelech treter se můžeme setkat se systémem pro MTB, ale ve většině případů jsou silniční tretry připravené pro montáž kufru, který se upevňuje třemi šrouby. Nejčastější označení je v tomto případě ,,SPD-SL”.

Ať už vybíráte boty pro horskou nebo silniční cyklistiku, většina výrobců dnes prodává tretry společně s kufry. Stačí si tedy hlídat pouze kompatibilitu s pedály.

SPRÁVNÁ VELIKOST

Když si vyberete tretry, které jsou vhodné pro vaší jízdu, další velice důležitou volbou je správná velikost. I když si vyberete ty nejlepší boty, pokud vám nebudou sedět správně na noze, přijdete o značnou část výhod, které cyklistické obutí přináší. 

V případě použití nášlapného systému je velikost treter velmi důležitá, jelikož využíváte ke šlapání kruhového pohybu a zabíráte i směrem nahoru. Pro výběr velikosti doporučuji vyzkoušení treter přímo na prodejně. Při zkoušení je dobré se lehce projít a nechat tretry chvilku na nohách. Neměly by nikde tlačit, ani být příliš volné. V případě, že je vám tretra opravdu těsná, je důležité myslet na to, že noha v tretře nepatrně oteče. V tomto případě doporučuji zvolit velikost o půl čísla větší. 

V prodejně se dále nebojte oslovit personál. V každém dobrém obchodě s cyklistickým vybavením byste měli narazit na proškolené prodavače, kteří jsou většinou také aktivními a nadšenými cyklisty a rádi své zkušenosti s tímto sportem předávají. Využijte toho. Pokud nemáte možnost nebo nechcete navštívit prodejnu a volíte objednání přes internet, doporučuji vám zvolit velikost o jedno číslo větší, než je vaše obvyklá velikost obuvi.

To by bylo k výběru cyklistické obuvi vše. Jak vidíte, není to nic těžkého. Pokud přemýšlíte, že si k tretrám pořídíte rovnou i celé nové kolo, doporučuji vám podívat se na články mých kolegů a zkušených závodníků Petra a Davida Jak vybrat horské kolo a Jak vybrat silniční kolo. Přeji vám spoustu pěkných zážitků v sedle se správně vybraným cyklistickým obutím.