Jak pečovat o kolo 1/3: Pravidelná údržba

Je obecně známým faktem, že aby stroj správně fungoval, vyžaduje péči. Jinak tomu není ani u jízdního kola. Na kole je celá řada pohyblivých částí, na kterých ulpívá prach a nečistoty, což jim brání ve správném fungování a zároveň to zkracuje jejich životnost. Základem péče o každé kolo je tak jeho pravidelné a pečlivé mytí a mazání dílů, které to vyžadují. Nedílnou součástí pravidelné údržby je také kontrola kol a plášťů, které jsou jednou z nejdůležitějších součástí celého kola. A pro maximální požitek z jízdy spolu s bezpečností je důležité se občas zaměřit i na kontrolu a výměnu opotřebených dílů. V tomto třídílném seriálu vás tedy naši experti Vojta s Davidem provedou základní a pravidelnou údržbou, kterou by mělo kolo dostávat.

Vojtěch Kříž
03/03/2022
Rada

MYTÍ KOLA

Je jasné, že kolo bychom měli zbavovat nečistot ideálně po každé jízdě. Ale ruku na srdce, většina z nás to nejspíš nedělá. Přijedeme domů po dlouhé vyjížďce a nechce se nám, takže kolo hned putuje do své stáje. Při další jízdě nás však může překvapit nepřesné řazení, zejména při jízdě do kopce, nebo cinkání kotoučů, ze kterého by nejeden biker zešílel. Abychom těmto komplikacím předešli, musíme kolu trochu péče věnovat alespoň po každé jízdě v prašném, bahnitém nebo mokrém terénu.

Rám a kola – obecně při mytí raději nepoužívejte vysokotlaké čističe, protože voda by se mohla dostat pod těsnicí kroužky středů kol, hlavového složení a středového složení osy klik. Také by mohla vypláchnout vazelínu, která je pro dlouhou životnost a tichý chod kola velmi důležitá. Z tohoto důvodu je nejlepší využít starý dobrý hadr, kbelík s vodou a šamponem, tekoucí vodu a košťátko. Pro tyto účely můžete použít například kartáče z naší nabídky. Vhodný je také šampon na kolo s rozprašovačem či bez něj nebo ekonomičtější koncentrát.

Pokud ve své výbavě máte cyklistický montážní stojan, je ideální do něj kolo upnout a sundat přední i zadní kolo. Tím zajistíte, že se mastnota nedostane na brzdové kotouče a zároveň vám to usnadní přístup k celému rámu včetně jeho vnitřní strany a vidlice.

Převody – v případě, že stojan nemáte, myjte kolo venku. Opřete ho o zeď nebo plot a začněte nejšpinavějším komponentem, kterým je bezpochyby řetěz a převodové ústrojí. Nejsnazší variantou je využití pračky na řetěz. Pračku nasadíte na spodní linku řetězu, nalijete trochu čistícího roztoku a pomalu otáčíte klikou vzad.

Nemáte pračku na řetěz? To vůbec nevadí. Stačí na řetěz, pastorky, převodníky a kladky přehazovačky nanést štětcem čistič, nechat chvíli působit a poté opláchnout vodou. Pokud máte pocit, že už jste pro očištění řetězu a převodů udělali maximum, vše opláchněte vodou, nebo v případě nutnosti celý postup zopakujte.

Můj tip: Jelikož kolo většinou umýváme na dvorku nebo zahradě, je lepší používat přípravky na rostlinné bázi. 

Po provedení výše uvedených úkonů vše osušte hadříkem nebo ofoukejte kompresorem a podobným způsobem naneste olej na mazání řetězu. Kapátko oleje přiložte na spodní řetězovou linku a pomalu otáčejte klikou vzad. Co se týče množství nanášeného oleje, ideálně stačí jedna, dvě kapky na každý čep řetězu, ale kdo má dnes čas na počítání kapek, že?

Můj tip: Existuje celá řada olejů. Základní olej na řetěz do suchého počasí, teflonový olej do mokra, který díky teflonu odpuzuje vodu, keramický olej, který má vynikající mazací vlastnosti, či dokonce vosk na řetězy, který poskytuje výborné mazací i konzervační vlastnosti. Co je velmi důležité a na co nesmíte zapomenout: některé oleje by se po aplikaci měly nechat zaschnout třeba až do druhého dne, aby „nelepily“. Po zaschnutí přebytečný olej otřete hadříkem.

Odpružení – údržba odpružení (vidlice a případně zadního tlumiče) je velice důležitá, zejména u horských kol. Jejich vidlice a tlumiče mají totiž kluzáky se speciálním povrchem pro minimalizaci tření a ty je potřeba udržovat v dokonalé čistotě. To samé platí i pro gumové stírací kroužky. 

Vlhkým hadříkem nebo houbičkou omyjte nečistoty. Pamatujte, že nesmíte používat žádné hrubé nebo drsné prostředky, které by mohly poškodit povrch kluzáku. Po dokonalém očištění je vhodné namazat stírací kroužky speciálním silikonovým olejem. Ten naneste v malém množství v místě styku kluzáku a gufera po celém obvodu. Následně vidlici a tlumič několikrát propružte a poté suchým hadříkem otřete kluzáky do sucha, aby na nich nezůstaly zbytky maziva, na kterých by mohl ulpívat prach a nečistoty. Nyní již můžete kolo považovat za dostatečně ošetřené, abyste ho mohli ustájit před další vyjížďkou.

USKLADNĚNÍ KOLA

Když už máme kolo po jízdě čisté a namazané, je potřeba dohlédnouti na jeho správné uskladnění. Kolo můžeme skladovat buď postavené na zemi a opřené, nebo zavěšené. V první řadě je nutné mít kolo na suchém místě, kryté před větrem. Vlhkost totiž může způsobit korozi jednotlivých částí kola. Dlouhodobé vystavování kola slunečnímu záření zase může způsobit zpuchření plášťů či ztrátu barvy rámu. Takže v případě, že nemáme k dispozici garáž nebo suchý sklep a musíme kolo uskladňovat například na balkoně, je nutné ho přikrýt nepromokavou plachtou. Existuje celá řada plachet přímo k tomuto účelu.

Pokud máte možnost kolo skladovat zavěšené, i zde musíte brát v potaz jednu věc, a to zda je pro něj toto skladování vůbec vhodné. Pokud na kole máte hydraulické brzdy, vždy si u výrobce ověřte, co doporučuje. Některým typům brzd totiž takové skladování v závěsu vadí. Brzdový třmen se může dostat výš než brzdová páka a může dojít k jeho zavzdušnění. U řady brzd však stačí kolo před jízdou sundat a nechat kapalinu přetéct zpět.

ÚDRŽBA KOLA

Do základní péče o jízdní kolo jednoznačně patří údržba kol. Tyto komponenty jsou velmi důležité, protože právě kola jsou to, co nám při jízdě umožňuje pohyb vpřed. Jednou z nejdůležitějších věcí je mít správný tlak v kolech. Tady snad každého hned napadnou dvě nejčastější otázky: Jak správně kolo nahustit? Je lepší nahustit méně nebo více? Odpověď na druhou otázku je celkem jednoduchá: Ani jedno, ani druhé. Většina z nás má tendenci kolo spíše přehustit, ale tím jízdní vlastnosti rozhodně nevylepšíme ani nesnížíme možnost defektu. 

V první řadě jde o to, na jakém kole jezdíte. Obecně platí, že nejvíce se foukají silniční kola – kolem 8 – 10 barů – a při použití silničních galusek se můžeme vyšplhat až na 13 barů. Naopak horská kola se hustí jen na 1,4 – 2,5 baru. Mezi těmito hraničními hodnotami se pak pohybují ostatní typy kol – krosová, treková a nově gravel kola, která se hustí od cca 2,5 až do 4 barů. Tyto hodnoty nám udávají spíše jen obecný rámec, v praxi pak záleží také na typu terénu, podkladu, druhu a velikosti pláště a hmotnosti cyklisty. Lze říci, že čím těžší a obtížnější terén, tím by měl být tlak v kolech nižší. Pokud vyrážíme na asfaltové rovné cesty, můžeme kola přifouknout, ale určitě je důležité brát v potaz informace o maximálním a minimálním tlaku uvedeném na boku pneumatiky a na ráfku. Tyto hodnoty bychom měli respektovat a nepřekračovat je.

Existuje celá řada olejů. Základní olej na řetěz do suchého počasí, teflonový olej do mokra, který díky teflonu odpuzuje vodu, keramický olej, který má vynikající mazací vlastnosti, či dokonce vosk na řetězy, který poskytuje výborné mazací i konzervační vlastnosti. Co je velmi důležité a na co nesmíte zapomenout: některé oleje by se po aplikaci měly nechat zaschnout třeba až do druhého dne, aby „nelepily“. Po zaschnutí přebytečný olej otřete hadříkem.

VÝMĚNA PLÁŠTĚ

Poslední částí pravidelné a běžně údržby je starost o jednotlivé komponenty v rámci kola. Jedná se o duši a plášť. Na trhu existuje několik druhů a to, jaký je vhodný právě pro vás, závisí především na druhu kola, na kterém jezdíte. Je dobré plášť i duše kontrolovat a vyměňovat pravidelně, a ne jen když dojde k defektu, kdy už není možné na kole jezdit. Začneme výměnou pláště, protože ten musíme sundat vždy, i při výměně samotné duše. Na výměnu obou komponent potřebujeme prakticky stejné nářadí, a to montpáky a pumpičku. V tomto případě doporučuji použít dílenskou pumpu. No a samozřejmě nesmíme zapomenout na nové náhradní díly – nový plášť, duši, nebo v případě nového obutí obojí. 

Jako první musíme sundat starý plášť. Vypustíme duši a sesadíme boky (tzv. patky) pláště z ráfku po obou stranách kola. Nyní přichází čas montpáky – zasuneme ji zaobleným koncem mezi plášť a ráfek a druhým koncem, na kterém je zobáček, ji přichytíme k paprsku výpletu kola. Druhou montpáku zasuneme vedle té první a postupně vytahujeme patku pláště z ráfku po celém obvodu kola. Nyní již můžeme vyjmout duši a poté i druhou stranu pláště z ráfku. Pokud máme už starý a ztvrdlý plášť, můžeme si i zde vypomoci montpákou.

Teď přichází na řadu část montážní a srovnání nového pláště. Stejně jako u pneumatiky automobilu, i u jízdního kola je důležitý směr otáčení. Je proto nezbytné si vždy na boku pláště zkontrolovat šipku s nápisem ROTATION, která určuje směr rotace. Pokud plášť toto označení nemá, můžeme nasadit plášť jakkoliv. 

Nasadíme jednu stranu pláště do ráfku. Duši lehce nafoukneme, aby držela tvar, a vložíme ji do pláště. Prostrčíme ventilek do ráfku a můžeme zastrčit zbytek duše. Poté už stačí jen nasadit i druhou stranu pláště. Pokud plášť neklade větší odpor, stačí nám v této fázi již jen šikovné ruce, pokud to ale nejde tak snadno, můžeme si zase vypomoci montpákou. Při tomto úkonu si dáváme pozor zejména na to, abychom neskřípli duši a nemuseli tak celý proces opakovat znovu. Nyní zbývá už jen nahustit duši tak, aby plášť z obou stran doléhal na ráfek, a zkontrolovat, že je usazen rovnoměrně. To si ověříme pohledem na vystouplý proužek po obvodu pláště, který je těsně nad hranou ráfku. Pokud se nám plášť nezdá vycentrovaný, lehkým páčením z jedné strany na druhou ho dosadíme na to správné místo. Nakonec už jen dohustíme kolo na správný tlak a pár zatočeními ověříme, že plášť běží rovně. A máme hotovo!

VÝMĚNA DUŠE

Výměna duše spočívá v podstatě ve stejné demontáži a montáži jako výměna pláště. Pokud chceme vyměnit samotnou duši, musíme nejprve sundat plášť, abychom ji mohli vyjmout. Tento proces je již podrobně popsán v sekci výše – duši vypustíme, sundáme plášť z ráfku a vyjmeme duši z pláště. Na co nesmíme zapomenout před vložením nové duše, je zkontrolovat pohmatem vnitřek pláště, zda se tam nenachází jakékoliv ostřejší předměty, které by mohly novou duši poškodit a naše práce by tak přišla vniveč. Pokud je vnitřek pláště čistý, opakujeme postup popsaný výše – duši nafoukneme do tvaru, vložíme do pláště a po prostrčení ventilku do ráfku vložíme celou duši. V poslední fázi nasadíme plášť do ráfku a nafoukneme duši na požadovaný tlak. Máme přezuto a můžeme vyrazit na další bezpečné projížďky!

Závěrem je dobré připomenout, že garanční prohlídku v odborném servisu je dobré absolvovat do půl roku od zakoupení kola. V případě, že jezdíte na kole často, rozhodně neváhejte a využijte garančního servisu i dříve. Aby se totiž kolo správně zajelo, je vhodné ho zkontrolovat už po najetí prvních přibližně 100–200 km, při opravdu intenzivním používání i dříve. V případě potřeby jsou vám k dispozici naše stránky technické podporyPokud byste rádi dali svému kolu ještě více péče, přečtěte si další díl Jak pečovat o kolo 2/3: Kontrola opotřebení